Naamloos-1_Tekengebied 1

Boekhouden ook van belang voor de syndicus? 

Linkedinblog
Mail-01
Boekhouding syndicus

Het beheer van mede-eigendom is geen boekhouding, dat klopt. Maar vandaag de dag kan u eigenlijk niet zonder een basis in boekhouding wanneer u actief bent in de syndicusniche. Daarom is de integratie van boekhoudlogica in syndicussoftware cruciaal. Denk hierbij aan de impact ervan op het berekenen van de eigenaarsafrekening en voor het kapitaalbeheer in elke VME. We lopen er graag met u door. 

Wetgeving inzake de boekhouding bij syndici

De wetgever heeft de laatste jaren, volgend op de wettelijke verbeteringen in het beheer van mede-eigendom in 2010, meer en meer de nadruk gelegd op een transparant en duidelijk gestructureerd beheer van alle cijfers. Zo is voor elke vereniging van mede-eigendom met meer dan 20 kavels het principe van een dubbele boekhouding verplicht. In het begin van 2019 werd ook gestipuleerd dat elke afrekening op een heldere manier de scheiding van de 2 klantenrekeningen moet tonen en dat de transacties op de zicht- en spaarrekening van elke VME apart geboekt en weergegeven worden. Concreet betekent dit dat alle betalingen van eigenaars in de gewone provisies op de zichtrekening betaald worden en alle bijdragen in het reservekapitaal rechtstreeks op de spaarrekening belanden. Eveneens moeten de bestaande kapitaalfondsen duidelijk en meer gedetailleerd getoond worden op de afrekening. 

Mede-eigenaars en rekeningcommissarissen blij 

Als beheerder profiteert u van de voordelen van een sterke boekhouding in syndicussoftware vanaf het moment dat u de algemene vergadering voorbereidt en transparant inzicht moet geven aan de betrokken rekeningcommissaris. Een degelijke software zal u die informatie met één muisklik laten oproepen. Eveneens kan u aan mede-eigenaars ook een logisch opgebouwde en begrijpbare afrekening bezorgen die een correcte weergave van cijfers bevat en juiste inzichten geeft op het vlak van betalingen en kapitaalbeheer (opbouw, afboeking of verkoop). Als er detailvragen zijn over privatieve kosten kan u als beheerder snel terugbuigen op de juiste rapporten met eveneens amper één muisklik. 

Voordelen qua tijd en efficiëntie?

Met Syndesk software hebben wij van de prille start in 2009 meteen ingezet op een sterke basisstructuur, gebaseerd op de boekhoudregels. Met onze in-house kennis en expertise van de eigen ADMINd-software voor boekhouding, hadden we een streepje voor. Met de regels die verstrengen, is het belangrijk dat uw team weet hoe het op een vlotte manier een correct boekhoudkundig beheer kan doen. Vooral zodat uw beheerders geen boekhoudexperts moeten zijn en dat uw software mee redeneert. Dat is handig, want het geeft gemoedsrust wetende dat uw software aangeeft wat kan en niet kan, gebaseerd op wat mag of niet mag. En cijfers liegen nu eenmaal niet.  

Ook interessant

content-view-module

Blog

Zo regelt u correct een algemene vergadering

Hoe u deze AV als syndicus het beste aanpakt, overlopen we graag!

Nieuw!

Nieuwe integraties in Syndesk

Extra meerwaarde in Syndesk dankzij de nieuwe integraties met Keypoint en Mail-IT-Wize.

Case

Online vergaderen: het nieuwe normaal?

Lees de klantervaring van J├╝rgen over het online vergaderen van Syndesk.

Blog

Weg met tijdverlies dankzij digitale verwerking

Verwerk uw facturen eenvoudig via OCR en PEPPOL

Blog

Boekhouden ook van belang voor de syndicus?

Het beheer van mede-eigendom is geen boekhouding, dat klopt. Maar vandaag de dag kan u eigenlijk niet zonder een basis in boekhouding wanneer u actief bent in de syndicusniche.

Nieuw!

Hybride vergaderen: fysiek en online

Hybride vergaderen, een combinatie van fysiek en online. Nu beschikbaar in Syndesk.